S 8,9 milionů fotografií shromážděných pod hashtagem #flatlay na Instagramu (začátek roku 2021) je rozhodně trendem produktová fotografie naplocho. Spousta výrobců a obchodníků se rozhodla zvolit tento způsob, jak prezentovat své módní a kosmetické výrobky. Abychom vám mohli říci více o fotografování naplocho, vytvořili jsme kompaktního průvodce s tipy týkajícími se přípravy produktů, focení a postprodukce.
Dozvíte se o nejpohodlnějších způsobech focení fotografií naplocho a získáte užitečné znalosti o tom, jak správně osvětlit produkt, jak nastavit fotoaparát nebo jak efektivně retušovat.
Pokud si stále lámete hlavu nad tím, co je to fotografie napolocho, přečtěte si praktickou cambridgeskou definici:
Flat lay , also flatlay , noun;
obrázek nebo styl fotografie, ve kterém je jedna nebo více věcí uspořádána na povrchu a poté fotografováno shora. Cambridge Online anglický slovník
Klíčem k ploché fotografii je možnost fotografovat shora. Je nutné produkt rozložit a umístit na rovný povrch.
Rozhodnutí, které pozadí zvolit, bude ovlivněno vámi požadovaným efektem. Záleží, zda se zaměříte se na fotografii informativní nebo hledáte efekt wow? To vám také pomůže zařadit fotografii jako produktovou nebo designovou .
Obsah
- Produktovka nebo design?
- Jak fotografovat naplocho?
- Pojďme k oblečení – příprava
- Osvětlení – ukažte texturu!
- Pořizování fotografií
- Postprodukce
- Závěrečné myšlenky
Produktovka nebo design?
TIP: Jak fotit naplocho?
U fotografie naplocho bude pozadí hrát klíčovou roli. Můžete se rozhodnout prezentovat podrobnosti a neodvádět pozornost od produktu. Za tímto účelem vám dobře poslouží rovnoměrně barevné pozadí, obvykle bílé nebo šedé, a pokud je váš produkt prezentován samostatně, bude váš snímek klasifikován jako produktová fotografie. Na druhou stranu na fotografiích designových rušivé prvky často přesahují rámec pozornosti, a divák vidí designové dílo pouze částečně .
Pro účely poskytování co nejúplnějších informací o produktu, bude mít produktová fotografie centrální kompozici s celistvým vzhledem výrobku, a dobrou přirozenou úrovní kontrastu. Zde bude nejdůležitější zvolit dostatečně podsvícené nebo bílé pozadí.
Pokud se však rozhodnete využít možnost barevného pozadí nebo přidat k produktu další doplňky, vznikne vám spíše fotografie designová.
Pozadí, jako jsou různobarevné a různě strukturované papíry nebo složitě tkané látky, mohou zvýšit estetický dojem na zákazníka a přidat vaší ploché fotografii pocit životního stylu. V takovém případě máte větší svobodu v uspořádání produktů.
Hodně bude záležet na celém systému, který se rozhodnete použít pro vaše fotografie naplocho, a na vybavení, které budete mít k dispozici.
Jak fotografovat naplocho?
TIP: Jak zvolit správné položení produktu?
Fotografování naplocho může zahrnovat určitý stupeň automatizace nebo zůstat docela manuálním procesem. Existují čtyři základní způsoby.
- Speciální fotografický stůl.
S pomocí zařízení určených pro fotografování naplocho můžete fotoaparát vložit na speciální držák nad podsvíceným stolem. Boční osvětlení je zajištěno a je možné jej ovládat, pokud jde o intenzitu a rozsah.
Softwarový celek zefektivňuje práci a udržuje všechny kroky fotografického pracovního postupu na jednom místě. U produktu lze během několika sekund automaticky odstranit pozadí a stejně rychle zveřejnit vaše fotografie na platformu podle vašeho výběru.
Orbitvu Alphatable
- Rovný povrch a fotoaparát na stativu.
V takovém případě bude provozovatel omezen konstrukcí stativu. Bude důležité, aby objektiv fotoaparátu mohl směřovat dolů a případně se pohybovat ve vodorovné ose ve vztahu ke stojanu.
Někdy kvůli omezení výšky stativu budou muset být produkty umístěny na podlaze, aby byla zajištěna správná vzdálenost mezi objektivem a předmětem. Tato metoda bude trpět nedostatkem podsvícení a malou mobilitou. K dosažení bílého nebo správně zbarveného pozadí může být nezbytná postprodukce v softwaru pro úpravu fotografií.
- Ruční fotografování shora.
Jednoduchým řešením focení naplocho může být použití žebříku a fotoaparátu. Budete moci fotit výrobky na zemi nebo na stole. Osvětlení lze libovolně uspořádat kolem a celé nastavení připomíná tradiční fotografické studio.
Nevýhodou této metody je nízká opakovatelnost focení, protože s každým novým přístupem mírně měníte polohy. Také, fotoaparát mapuje omezení ohledně závěrky a citlivosti ISO. Pravidlem je, že když držíte fotoaparát, musí být rychlost závěrky dvojnásobkem vaší ohniskové vzdálenosti, např. 50 mm -> 1/100 s. Navíc, otvor by měl zůstat nad f / 8, aby byla zaručena odpovídající hloubka ostrosti. V opačném případě, pokud osvětlení zůstane stejné, může být obraz příliš tmavý nebo špatně zaostřený.
Je zcela přirozené, že k dosažení pozadí RGB (255 255 255) (v případě produktové fotografie) nebo k úpravě úrovní kontrastu fotografie bude potřeba ruční postprodukce.
- Mobilní telefon a ruční ovládání.
Tato jednoduchá metoda je oblíbená zejména u uživatelů Instagramu a uživatelů aukčních aplikací. Mnoho fotografií, které najdete na Vinted nebo eBay, bude pořízeno pomocí ručně ovládaného fotoaparátu mobilního telefonu.
Tato metoda neprochází zkouškou, kde je vyžadována vysoká opakovatelnost vyfocení, pro platformy e-shopů. Zorné pole se mění každým pohybem ruky a automatická expozice interpretuje světlo odlišně v různých úhlech, takže je obtížné dosáhnout konzistence jasu a barvy.
Ploché fotografování mobilními telefony je rychlé a snadno dostupné, ale pro profesionální účely se nedoporučuje. Jeho nestabilita vás může nasměrovat k použití stativu v tradičním studiu nebo na stole určeném pro fotografii naplocho. Pohodlná automatizační řešení zajistí časově efektivní pracovní postupy, konzistentní výsledky a vysoce kvalitní fotografie.
Pojďme k oblečení – příprava
Fotografie oděvů se výrazně neliší od fotografování jiných produktů. Menší rozdíly se objeví v přípravné fázi a později v lehkém provozu. Pro všechny fáze bude cíl stanoven obecný – buď informativní / přesností, nebo dojmem / kreativitou .
Při tvorbě produktové fotografie, musí být oblečení prezentováno tak, aby bylo co nejvíce podobné realitě. Příprava spočívá ve vyžehlení oblečení a opatrném rozložení na fotografovaný povrch – jakékoli záhyby zde budou nežádoucí a neprofesionální. Budete muset skrýt všechny štítky a cenovky a odstřihnout nehezky vypadající vlákna. Chcete-li odstranit žmolky, vezměte si speciální pásku a použijte ji těsně před zahájením focení.
Ideální produktová fotografie by mohla být dokonalá tím, že představí všechny podrobnosti o produktu. Bude top však stačit k upoutání pozornosti zákazníka?
K tomuto účelu se můžete rozhodnout pro fotografii designovou, kde budete mít více svobody při přípravě na focení. Zkuste připojit další, poutavé efekty. Položte kus oblečení přirozeným, skládaným způsobem, nebo ho položit tak, jako by zakrývalo tělo.
V další fázi pokračujete ve fotografování produktu. Fotografická kreativita a aspoň malá zkušenost budou vítány při vytváření ideálních záběrů a fotografií.
Osvětlení – ukažte texturu!
TIP: Jak osvětlíte fotografii naplocho?
Osvětlení bude parametr, se kterým se můžete potýkat nejvíce, protože přímo a viditelně ovlivňuje vzhled fotografie. Správné nastavení nebo splnění vašich cílů bude klíčem ke kvalitní fotografii naplocho. Ve většině případů budete mít k dispozici přirozené denní světlo a několik možností, jak zajistit další osvětlení z lamp.
Denní světlo a design
Denní světlo, protože je lépe rozptýlené, bude kreativním řešením, které je dobré pro fotografie designové. Mějte na paměti, že jeho teplota se mění společně s denní dobou. Využijte to nejlépe kombinací teplého světla s teplými barvami pro efekt útulnosti. Chladnější světlo a chladnější barvy dokonale zvýrazní a zaostří módní prvky.
Světlo lampy a záběry
Chcete-li pořídit fotografii oblečení naplocho, měli byste použít dostatek umělého světla upraveného na neutrální teplotu barev (kolem 5500 K).
Světla určená k fotografování nebo pro tvorbu videí odvedou dobrou práci, a to jako záblesky, tak jako nepřetržité světlo. Jejich světlo bude nejlépe rozptýleno pomocí fotografických lamp a softboxů . To vám pomůže dosáhnout stínů s nízkým kontrastem, které nebudou odvádět pozornost diváka a usnadní úpravu v postprodukci.
Nezapomeňte produkt rovnoměrně osvětlit, zabráníte tak hlubokým stínům a odhalíte všechny detaily.
Produktové fotografie jsou často vyžadovány na velkých prodejních platformách, jako je Amazon. Pokyny ohledně toho, co a jak fotografovat, najdete v jejich tutoriálech.
Zobrazení textury
Oděvy patří do obtížné kategorie produktů, kde zákazníci kladou při nakupování velký důraz na cit a dotek. Aby bylo možné maximálně zvýraznit texturu, musí být správně použité osvětlení.
Je důležité udržovat stíny měkké a bohaté na detaily, čehož je dosaženo různými úrovněmi rozptylu světla. Jsou to přesně stíny, které budou zákazníky informovat o tom, jak je materiál mačkavý a zda je spíše tuhý nebo měkký.
Světlo, které ukazuje texturu, bude muset být aplikováno ze strany, pod úhlem. Je důležité namířit lampu ne na přímý úhel (90 stupňů), což znamená, že není umístěna ve stejné linii jako fotoaparát. Můžete zkusit trochu širší úhel shora nebo ze strany předmětu. Následující příklad ukazuje, jak vám profesionální řešení, pro fotografování od společnosti Orbitvu, umožní přiblížit osvětlení vašich oděvů.
Pořizování fotografií
Během focení se budete muset držet základních doporučení produktové fotografie. Budou odkazovat na výběr zorného pole, nastavení fotoaparátu a zůstanou relativní k vybranému typu produktu. Nejprve při fotografování oblečení naplocho položte ohniskovou vzdálenost nad 35 mm. To vám umožní vyhnout se zkreslení v rozích fotografie a zachovat správné proporce produktu.
Zadruhé věnujte pozornost trojici nastavení fotoaparátu rychlost závěrky, clona a ISO. S fotoaparátem nepohyblivým na stativu nebo namontovaným na plochém stole pro ležení můžete tyto tři parametry lépe upravit.
Nejnižší možná rychlost ISO (ISO 100 nebo ISO 200), by měla být spojena s hodnotami střední třídy clony (F-zastaví mezi f / 11 a f / 18). Tímto způsobem se vyhnete šumu a pracujete s nejvyšší úrovní ostrosti objektivu. Stativ umožní použití nižších rychlostí závěrky, což může na záhybech materiálu vytvořit krásné jemné stíny.
Nakonec nezapomeňte nastavit ruční vyvážení bílé pomocí šedé karty, aby váš fotoaparát vykreslil barvy co nejvěrnějším způsobem.
Postprodukce
Klíčovou otázkou, na kterou si budete odpovídat ve fázi postprodukce, je, zda potřebujete odstranit pozadí, nebo ne. Zvažte také barevnou paletu obrázku.
Obecně se doporučuje odstranit pozadí z produktové fotografie, aby se snížil možný efekt objektivu vyvolaný tmavšími rohy fotografie. Software, jako je Adobe Lightroom, vám pomůže tento efekt odstranit, pokud zrezignujete na odstraňování pozadí.
U řezání produktu se také budete muset vyhnout problémům s kontrastem vyplývající z bělení na pozadí do čistého RGB (255,255,255). Efekt, kterému se budete snažit vyhnout, se obvykle projevuje jako mlhavý bělavý vzhled lesklých povrchů (a oblečení může mít dostatek lesku!) Nebo nedostatečné ohraničení mezi předmětem a pozadím. Před úpravou úrovně kontrastu jej odstřihněte a problém zůstane irelevantní.
Při správném odstranění pozadí bude mít produkt hladké hrany a žádné nedokonalosti. Automatizované technologie vám mohou pomoci dosáhnout tohoto cíle mnohem rychleji než ve Photoshopu.
S technikou inteligentního maskování lze pozadí odstranit během několika sekund, takže vám zůstane úroveň kontroly nad hranicemi masky.
Rozhodnutí o barevných tónech bude záviset na jemné rovnováze mezi realitou a výjimečným efektem, který chcete od svých fotografií získat. Doporučuje se vyvážené zbarvení.
Abyste toho dosáhli, budete muset koordinovat světlo, nastavení fotoaparátu a postprodukci s ohledem na konečný efekt. Po celou dobu bude důležitá teplota barev světla, vyvážení bílé barvy fotoaparátu a efekty, jako jsou vibrace a sytost, z editačního softwaru.
Správná paleta barev-dokonalost
Nesprávná paleta barev – přílišné nasycení
Závěrečné myšlenky
Fotografie naplocho je skvělý a jednoduchý nápad, jak prezentovat oblečení. Několik snímků, které připravíte, pokryje potřebu v plném rozsahu a poskytnou zákazníkovi základní informace o barvě, tvaru a funkčnosti.
Nejlepšího efektu však lze dosáhnout spárováním fotografie naplocho s prezentací na modelech. Další informace, zejména velikost a proporce, jsou přenášeny prostřednictvím této kombinace, což vede ke zvýšení důvěry v nákup.
Ve svém e.shopu se můžete postupně vydat cestou od základní fotografie naplocho k dražší modelové fotografii. Otázka, zda použít různé úrovně automatizace, se jistě objeví s růstem nákladů na čas a peníze.
Díky znalostem a zkušenostem v oblasti přípravy produktu, světla a samotné relace budete lépe vybaveni, abyste mohli využívat moderní fotografické vymoženosti, jako jsou efektivní pracovní postupy nebo automatické odstranění pozadí.